Logistyka w przedsiębiorstwie

Logistyka jest procesem planowania, wdrażania i sterowania skutecznym i efektywnym przepływem zasobów i informacji w przedsiębiorstwie. Aby racjonalnie gospodarować posiadanymi zasobami oraz realizować zamierzone cele przy pożądanym poziomie kosztów powinno się spełniać warunki określone jako tzw. Zasada 6W:


– właściwy towar,

– właściwej jakości,

– we właściwej ilości,

– na właściwe miejsce,

– we właściwym czasie,

– po optymalnych kosztach.

Do najczęściej spotykanych procesów logistycznych w przedsiębiorstwach zalicza się m.in.:
– prognozowanie popytu,
– zaopatrzenie,
– magazynowanie,
– zarządzanie zapasami,
– planowanie produkcji,
– zasilanie stanowisk pracy w potrzebne materiały, surowce, podzespoły,
– organizację i realizację transportu wewnętrznego i zewnętrznego,
– gospodarkę opakowaniami,
– dystrybucję,
– gospodarkę odpadami,
– analizę, ocenę i udoskonalanie istniejących procesów,
– oraz tzw. logistyczną obsługę klienta, czyli działania zmierzające do maksymalizacji satysfakcji klienta.

Całość procesów logistycznych tworzy tzw. logistyczny łańcuch dostaw.

Współcześnie logistyka dąży do skracania łańcucha dostaw oraz eliminowania miejsc krytycznych spowalniających, lub całkowicie hamujących dany proces, a co za tym idzie też cały łańcuch logistyczny. Oznacza to bowiem niższe koszty kapitału „zamrożonego” w danym punkcie procesu, co przekłada się na obniżenie kosztów funkcjonowania całego systemu logistyki w przedsiębiorstwie oraz zwiększenie wydajności funkcjonowania tego przedsiębiorstwa. Przykładem tutaj może być zastosowanie koncepcji „Just in Time”, czyli „Dokładnie na Czas”. Koncepcja ta opiera się na całkowitym wyeliminowaniu marnotrawstwa poprzez dostarczanie każdemu procesowi produkcyjnemu wszystkich potrzebnych elementów dokładnie w wymaganym momencie i wymaganej ilości. Efektem takiego systemu działań jest znaczne zredukowanie ilości zapasów oraz czasu realizacji procesu, a co za tym idzie, przynosi spore oszczędności związane z magazynowaniem. Jednak zastosowanie tej koncepcji przez przedsiębiorstwo, tak, aby przynosiła ona oczekiwane korzyści, wymaga dużego zaangażowania i pracowników, i kierownictwa przedsiębiorstwa.

Oprócz działań związanych z planowaniem, wdrażaniem i sterowaniem przepływem zasobów materialnych w przedsiębiorstwie, kolejnym ważnym elementem jest zapewnienie prawidłowego przepływu i synchronizacji zasobów niematerialnych przedsiębiorstwa, czyli informacji.

Z dużym zasobem informacji a także danych mają do czynienia działy logistyki przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych oraz firmy świadczące usługi logistyczne na zewnątrz. Ogromne przepływy informacji o surowcach i materiałach potrzebnych do zaopatrzenia działu produkcji, o realizowanych zamówieniach, które trzeba przewieźć do klientów, muszą być obsłużone w systemach informatycznych firm. W tej dziedzinie logistyki informatyka jest wręcz nieodzowna.

W firmach logistycznych wykorzystuje się w tym celu systemy ERP (Enterprise Resource Planning – Planowanie zasobów przedsiębiorstwa). Podstawowym elementem tych systemów jest wspólna dla wszystkich modułów (np.: magazyn, produkcja, dystrybucja) baza danych. Zastosowanie systemu tej klasy pozwala m.in. na wyeliminowanie błędów w dokumentacji, bieżący dostęp do wprowadzonych informacji przez wszystkich użytkowników systemu bez konieczności kopiowania danych i przesyłania ich pomiędzy stanowiskami, zaoszczędzenie czasu potrzebnego na wielokrotne wprowadzanie tych samych informacji itp. Zaletą tych systemów jest ich elastyczność i możliwość dopasowania do specyfiki konkretnego przedsiębiorstwa, jednak wysokie koszty wprowadzenia i konieczność przeszkolenia pracowników w ich obsłudze powodują, iż wciąż niewielka ilość przedsiębiorstw się na nie decyduje, a jeżeli już się decydują, to głównie tylko duże przedsiębiorstwa.
Nie zapomniano jednak i o tych mniejszych przedsiębiorstwach, istnieją na rynku również mniej zaawansowane programy informatyczne oferowane przez różnych producentów, nie mniej atrakcyjne i nadal dające możliwość dopasowania ich do konkretnego profilu przedsiębiorstwa, więc wystarczy dobrze przeszukać oferty producentów dostępne w internecie, a na pewno każdy przedsiębiorca znajdzie coś odpowiedniego dla swojego typu działalności.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Start, Wiadomośći i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s